Isnin, 21 Mac 2011

Sejarah Dunia 18 Mac : Stanley Cup terhasil sempena pengasasnya Lord Frederick Stanley.


Evening guys..

Jay takde mukaddimah opening sebab nak mengejarkan sebelum pukul 12 nak write untuk tarikh 18, 19, 20 & 21 March sebab nak settle kan malam ni jugak..huhu..sorry ye guys..

Untuk column Sejarah Dunia..Hari ini dalam sejarah March 18th, 1893, terhasilnya piala Stanley Cup sempena nama pengasasnya Lord Frederick Stanley the Earl of Derby yang menjadi Governor Canada semasa British menjajah negara itu.

Kepada yang minat ice hockey contohnya team New York Rangers, Chicago Blackhawks, Colorado Avalanche, Detroit Red Wings dan banyak lagi..tolong la jangan cakap tak tau amende Stanley Cup ni.

Sukan ni memang gile tak hingaattt punye..memang main tak pakai brake so kalau dorang rempuh..remuk kite..huhu.

Sebab tu baju protection dorang tebal gile babss..sebab impact dia macam kene langgar motor.

Tak salah Jay tahun 1994 dulu ada keluar movie Box Office kat pawagam Malaysia yang menceritakan tentang ice hockey & tajuk dia The Mighty Ducks.

Start cite ni hit Jay tengok penuh semua ice ring kat negara kita contohnya kat Mines Seri Kembangan dan Sunway Pyramid sebab masa tu ice hockey ni jadi fenomena baru yang datang macam tsunami.

So Stanley Cup ni adalah piala yang dorang nak sangat menang dalam Hockey League.

Contohnya dalam kalau bola sepak ada World Cup..kalau badminton ada Thomas Cup so Stanley Cup ni ialah kemuncak kepada Ice Hockey.

Lord Stanley ni ialah anak kedua Perdana Menteri Britain Edward Smith Stanley yang berketurunan Victoria dan memang gile kat outdoor sport sampai kan dia sendiri yang join sukan ni jadi fan die hard sampai la ke satu masa tu dia sendiri sponsor piala ni yang diperbuat dari silver (perak).

Memang la dia bole sponsor..tengok la sape pulak dia..huhu..

Kalau Jay memang tak lepas la kot.

Mamat ni jugak ialah ahli pertubuhan bawah tanah untuk orang-orang yang terpilih sahaja or the chosen one yang dipanggil Freemasons.

So since Lord Stanley ni sponsor piala ni..start tu jugak la orang panggil piala ni The Stanley Cup yang hanya digunakan di dalam National Hockey League sehingga ke hari ini.

So ini la secera ringkasnya ape yang berlaku dalam sejarah pada tarikh March 18th bagi column Sejarah Dunia..sebenarnya banyak lagi kejadian berlaku pada March 18th contohnya pembunuhan Grand Master the Knight Templar tapi Jay pilih yang ini sebab yang Knight tu ada unsur-unsur keagamaan sikit.

Lahirnya piala Stanley Cup di dalam National Hockey League.

Okay la..

So ini je Jay dapat review kan sebab takut nanti you all bosan Jay bebel panjang-panjang..huhu..and Jay harap korang semua mendapat manfaat membaca fakta Sejarah Dunia ni okay guys.



Kalau ada sebarang pertanyaan or comment or nak berkongsi bole la email kat Jay di adress di bawah.

ceo@poise.my




or bole komenkan kan ruang khas kat bawah review ni.
 
Kite Layannnzzz..- Jay the Editor


..

lepak.com.my

About lepak.com.my

lepak.com.my ini diwujudkan bagi berkongsi info, petua, resepi,tempat menarik yang kami lawati dan lain-lain dengan anda. Di lepak kami sangat mengalu-alukan sebarang pandangan dan berkongsi apa jua isu bersama anda semua

Subscribe to this Blog via Email :