Sabtu, 26 Mac 2011

Sejarah Dunia 25 Mac : Raja Scotland King Robert The Bruce


Salam 1 Malaysia warga Lepak.com.my

Sorry Jay terlambat sikit update column Sejarah Dunia ni so mana yang tarikh yang Jay sempat update Jay akan buat so ada beberapa tarikh yang akan tunggang terbalik sikit sebab dah tak ikut tarikh sebenar harinya tapi disebabkan ada peminat column ni suruh jugak Jay buat so Jay akan buat jugak back dated date okay..jangan marah ekk..muahhhhhh..

Beberapa hari lepas Jay baru tengok balik movie Braveheart arahan Mel Gibson yang menceritakan sejarah empayar Scotland yang diteraju oleh Robert the first atau pun dalam film tu Robert The Bruce..so kebetulan Jay baru teringat history pasal scotland ni memang tarikh March 25 th ni adalah tarikh Robert naik takhta Scotland so sajak la Jay buat write up pasal The King of Scots ni.

Memang dalam movie Braveheart tu character tu semua wujud dalam history cume yang beza ialah Jalan cite dia..memang tak berapa sama sangat la..dalam 40% je yang betul yang lain semua rekaan untuk menyesuaikan keadaan demand film skrang.

King Robert ni tak pernah lead army dia dalam perang Falkirk seperti dalam movie tu..dan Sir William Wallace tak pernah menjadi pengikut setia King Robert seperti dalam film tu.

Untuk column Sejarah Dunia..Hari ini dalam sejarah March 25th, 1306, King Robert The Bruce atau Robert The First menaiki takhta dan menjadi Raja Scotland sehingga June 07th 1329.

King Robert ni claim takhta dia sebab dia adalah cucu ke-empat Raja Scots dari keturunan Raja David the First of Scotland.

Raja Scots ni memang time dia salah sorang Raja yang paling famous la sebab dia lead Scottish Army dalam perang menuntut kemerdekaan dari England.

Baginda adalah anak kepada Robert de Brus, 6th Lord of Annandale.

Baginda menentang Raja England masa tu iaitu King Edward the First ataupun terkenal dengan nama Edward The Longshanks atau The Hammer of Scots.

Sejarah perang menuntut kemerdekaan ni you all kene bace dalam buku history okay sebab kalau Jay tulis sampai malam kang tak abis..so to cut short cite ni..Jay ambik history significant aje yang berkaitan dengan kenaikan takhta Raja Scotland ni.


Robert The Bruce menaiki takhta sebagai King of Scotland pada March 25th 1306 oleh Bishop William de Lamberton di Scone berdekatan dengan Perth dalam majlis formal di raja.

Scotland mendapat kemerdekaan sepenuhnya dari England selepas King Robert menang dalam the Battle of Bannockburn pada tahun 1314.

So ini la secera ringkasnya ape yang berlaku dalam sejarah pada tarikh March 25th bagi column Sejarah Dunia..sebenarnya banyak lagi kejadian berlaku pada March 25th tapi Jay pilih yang ini okay guys.

Naiknya takhta Raja Scotland King Robert The Bruce.

Okay la..

So ini je Jay dapat review kan sebab takut nanti you all bosan Jay bebel panjang-panjang..huhu..and Jay harap korang semua mendapat manfaat membaca fakta Sejarah Dunia ni okay guys.

Kalau ada sebarang pertanyaan or comment or nak berkongsi bole la email kat Jay di adress di bawah.

ceo@poise.my




or bole komenkan kan ruang khas kat bawah review ni.
 
Kite Layannnzzz..- Jay the Editor


..

lepak.com.my

About lepak.com.my

lepak.com.my ini diwujudkan bagi berkongsi info, petua, resepi,tempat menarik yang kami lawati dan lain-lain dengan anda. Di lepak kami sangat mengalu-alukan sebarang pandangan dan berkongsi apa jua isu bersama anda semua

Subscribe to this Blog via Email :