Khamis, 31 Mac 2011

Sejarah Dunia 30 Mac : penggunaan ubat tidur pertama untuk pembedahan.


Selamat malam lepak...

Kabare semua..??..huhu..Jay kureng sikit la dalam bebulan cuaca tak betul ni..kejap panas kejap hujan ni..rase macam nak duduk berkurung tak nak keluar just pasang air cond aje.

Macam nak ambik ubat pelali tido je..hehe..terlanjur pulak tajuk untuk column ni is anesthesia kan..huhu..kena pulak kan.


Untuk column Sejarah Dunia pagi ini..Hari ini dalam sejarah March 30th, 1842, Doctor Crawford Long menggunakan anesthetic atau pun kaedah pelalian dalam bidang perubatan untuk melakukan pembedahan yang merubah fundamental bidang perubatan.


Anesthesia atau maksud dalam bahasa Greek; an- "tanpa" dan aisthesis- "sensasi".

Jay cube carik maksud paling senang untuk you all paham okay..so bunyik dia dekat dekat..maksud Anesthesia ni kire kan macam dalam keadaan tanpa rase pape termasuk la rasa sakit..itu maksud mudah nya paling senang yang Jay bole come up with.

Keadaan tanpa rasa ini telah membolehkan bidang perubatan berada di tahap sekarang di mana banyak penemuan dan kajian berjaya diperoleh dari pesakit dan dari pelbagai sudut penyakit yang tidak ketahui sebelum ini berjaya ditemui.

Anesthetic membolehkan pesakit melalui pembedahan tanpa perlu merasa kesakitan yang pada tahap melampau semasa proses ini berlaku.

Doctor Crawford Williamson Long atau nama panggilan manja dia Doctor Crowford Long merupakan physician yang perrtama menggunakan kaedah anesthetic untuk membedah pesakit.

Doctor Long merupakan graduan perubatan dari University of Pennsylvania pada tahun 1839 dan seorang pakar dalam bidang pembedahan dan farmasi.

Walaupun kerja-kerja perubatan dia adalah dalam small scale tapi dia dikenali kerana kejayaan membedah pesakit yang menghadapi ketumbuhan di dalam badan dan dia merahsiakan kejayaan semua pembedahannya selepas itu sehingga la tahun 1849 baru la dia publish kan semua kerja-kerjanya untuk mata masyarakat.

Masa ni access untuk bahan-bahan perubatan terhad so dia gunakan Diethyl Ether ataupun nama manja dia Ethers iaitu sejenis bahan organic yang mampu melumpuhkan rasa sakit pada badan..itu ayat senang Jay la nak bagi tau..kang keluar semua bahasa saitifik kang Jay pun tak paham..huhu.

Sejak dari kejayaan ini..ia banyak mengubah fundamental bidang perubatan sehingga kini.


So ini la secera ringkasnya ape yang berlaku dalam sejarah pada tarikh March 30th bagi column Sejarah Dunia..sebenarnya banyak lagi kejadian berlaku pada March 30th tapi Jay pilih yang ini okay guys.



Kejayaan manusia dalam bidang perubatan menggunakan kaedah anesthetic pertama di dunia.

Okay la..

So ini je Jay dapat review kan sebab takut nanti you all bosan Jay bebel panjang-panjang..huhu..and Jay harap korang semua mendapat info bile baca fakta Sejarah Dunia  ni okay guys.

Kalau ada sebarang pertanyaan or comment or nak berkongsi bole la email kat Jay di adress di bawah.

ceo@poise.my




or bole komenkan kan ruang khas kat bawah review ni or you all bole sms kat Jay at 012-646 6635
 
Kite Layannnzzz..- Jay the Editor


..                  

lepak.com.my

About lepak.com.my

lepak.com.my ini diwujudkan bagi berkongsi info, petua, resepi,tempat menarik yang kami lawati dan lain-lain dengan anda. Di lepak kami sangat mengalu-alukan sebarang pandangan dan berkongsi apa jua isu bersama anda semua

Subscribe to this Blog via Email :