Khamis, 10 Mac 2011

Sejarah Dunia : Panggilan telefon pertama Alexander Graham Bell







Morning peeps..dah bekfast ke..??..of the course la kan..dah nak masuk pukul 12 la pulak kan..Jay jugak yang tak bekfast-bekfast lagi..huhu..sebab ada sikit keje nak kene settle kan.

Ok la..untuk column Sejarah Dunia..Hari ini dalam sejarah 10 Mac 1876 bagi Jay sejarah paling signifikan yang pernah berlaku ialah panggil telefon pertama telah berjaya dilakukan oleh Alexander Graham Bell kepada Mr Thomas A. Watson dengan menyebut ayat " Mr. Watson, come here, I want to see you."

Zaman skrang phone ni adalah benda rugi yang menjadi kemestian kepada setiap umat manusia..rasanya kalau takde phone ni mau sewel kejap tapi for sure ramai yang tak kenal sape yang mencipta dan fundamental kepada penemuan ini.

Tapi untuk itu nanti kalau ade permintaan Jay akan buat column tokoh dunia sebab kat sini Jay cume nak cite ape yang berlaku pada tarikh 10 Mac aje.

Alexander Graham Bell ni ialah seorang Scientist, Perekacipta, Jurutera & Innovator dan Bapa Telefon dunia kerana berjaya mencipta telefon praktikal pertama yang berfungsi dan dipatenkan atas nama dia pada 07 Mac 1876.

Ramai lagi pencipta yang sama saing dengan beliau contohnya Thomas Edison tapi Alexander yang bebetul berjaya mencipta telefon yang berfungsi dengan menggunakan konsep vibration dan electricity.

Sampai la sekarang kite guna Handphone yang bole call sejauh tiga (3) benua pun pun bole dengar clearly hasil dari ciptaan tokoh ni yang bermula dengan jarak sejauh hanya dua (2) batu aje.

So ini je Jay dapat review kan sebab Jay pun nak gi carik makan jap..lapar sangat and takut jugak nanti you all bosan bebel panjang-panjang..huhu..and Jay harap korang semua mendapat manfaat membaca fakta Sejarah Dunia ni okay guys.



Kalau ada sebarang pertanyaan or comment or nak berkongsi bole la email kat Jay di adress di bawah.

ceo@poise.my




or bole komenkan kan ruang khas kat bawah review ni.
 
Kite Layannnzzz..- Jay the Editor


..

lepak.com.my

About lepak.com.my

lepak.com.my ini diwujudkan bagi berkongsi info, petua, resepi,tempat menarik yang kami lawati dan lain-lain dengan anda. Di lepak kami sangat mengalu-alukan sebarang pandangan dan berkongsi apa jua isu bersama anda semua

Subscribe to this Blog via Email :