Selasa, 15 Mac 2011

Sejarah Dunia : Pembunuhan seorang Diktator bernama Julius Caesar.


Selamat lunch guys and gurls..

Jay tak sempat-sempat lagi nak buat rutin harian sebab tengah busy sikit dengan paperwork proposal & busy sikit dengan nak follow up pasal perkembangan di negara jiran kite.

Macam mana isnin semalam..??..pukul 1 pagi semalam baru Jay sampai umah sebab kat USJ nak menyetelkan job sikit so memang pagi ni tak sempat nak buat pape.

Okay la..tanpa melengahkan masa dengan cite bukan-bukan..Jay nak continue dengan column Sejarah Dunia.

Untuk column Sejarah Dunia..Hari ini dalam sejarah March 15th, 44 Sebelum Masihi, perginya seorang diktator Rome bernama Julius Caesar.

Bagi yang ingat-ingat lupa sape mamat ni..dia ni adalah seorang General askar Rome dan Ahli Politik yang banyak membawa revolusi kepada perubahan sistem pentadbiran Roman Republic sampai la ke pertukaran Roman Empire di masa kariernya.

Dia juga adalah seorang Emperor Rome selepas itu dan juga ahli falsafah Rome yang terkenal dengan pelbagai litreture..salah satu ayat yang Jay masih ingat sampai sekarang bile belek-belek buku sejarah lama ialah sepotong ayat dari beliau Veni Vidi Vici dalam bahasa Roman kuno yang bermaksud Aku datang, aku lihat, aku takluk.


Oleh kerana kebijaksanaan dan sifat diktatornya la, Rome telah berjaya mengembangkan empayar hampir ke seluruh pelusuk bumi tetapi gagal menakluki Britain (ketika itu Briton).

Oleh kerana sifat diktatornya jugak la dia dibunuh oleh sekumpulan Senator yang diketuai oleh Marcus Junius Brutus dengan harapan ingin mengembalikan kestabilan menerusi pengembalian kuasa konstitusi kerajaan kepada republik itu.

Malangnya..benda sebaliknya pulak berlaku..beberapa siri perang saudara dan keadaan huru-hara sehingga lah Octavius iaitu pemegang takhta sah Caeser mengambil alih semula.

So ini la secera ringkasnya ape yang berlaku dalam sejarah pada tarikh March 15th bagi column Sejarah Dunia..sebenarnya banyak lagi kejadian berlaku pada March 14th tapi Jay pilih yang ini.

Pembunuhan seorang diktator Rome.

Okay la..

So ini je Jay dapat review kan sebab takut nanti you all bosan Jay bebel panjang-panjang..huhu..and Jay harap korang semua mendapat manfaat membaca fakta Sejarah Dunia ni okay guys.



Kalau ada sebarang pertanyaan or comment or nak berkongsi bole la email kat Jay di adress di bawah.

ceo@poise.my




or bole komenkan kan ruang khas kat bawah review ni.
 
Kite Layannnzzz..- Jay the Editor


..

lepak.com.my

About lepak.com.my

lepak.com.my ini diwujudkan bagi berkongsi info, petua, resepi,tempat menarik yang kami lawati dan lain-lain dengan anda. Di lepak kami sangat mengalu-alukan sebarang pandangan dan berkongsi apa jua isu bersama anda semua

Subscribe to this Blog via Email :