Isnin, 4 April 2011

Sejarah Dunia 02 April : Florida Amerika Syarikat.


Salam 1 Malaysia warga lepak.com.my

Soyie ok guys Jay tak dapat nak update column ni on the dot sebab main kompang kat kenduri kawin straight 2 hari dah..huhu..dah la paneh melengut kek luao tu ha..35.5 darjah Celsius since seminggu lepas..rasa macam nak berendam je..tapi sebelum berendam Jay buat write up dulu okay..muahhhhh..sayang korang semua.

Maybe korang pun perasan gak seminggu ni lembah Klang memang panas tahap dewa 30 dah..huhu..sampai togel pokok bunga kertas kat luar rumah ni..huhu..cuaca pun dah tak terurus dah skrang ni.

Okay la..Jay tak nak sambung karutan ku..get back to the subject.

Untuk column Sejarah Dunia pagi ini..Hari ini dalam sejarah April 02nd, 1513, Florida di jumpai oleh seorang Explorist eropah dari Sepanyol..diberi nama dan dibuka pertama kalinya beliau.

Florida sekarang ni adalah sebahagian dari United States of America dan terletak di Selatan Amerika bersebelahan dengan teluk Mexico di sebelah barat, di utara pulak Alabama dan Georgia dan di sebelah timur Florida ialah Atlantic Ocean.

Ditemui oleh seorang penjelajah dari Spanyol bernama Juan Ponce de Leon ketika beliau menggembara mencari lagenda fountain of youth..ala lagenda air pancut yang kalau minum air dia tu tak tua-tua.

Di percayai lagenda mengatakan fountain ni ade kat Florida..last last bukak tempat baru pulak.

Florida ni diambil sempena nama La Florida yang bermaksud "Flowery Land".

Kalau korang tak sure Florida ni kat mana..okay..Jay akan bagi nama tempat famous dia kat sana.

Miami dan Orlando.

Kalau tak tau jugak Miami tu ape..kalau korang suke tengok CSI ada slot dorang sendiri which is CSI:Miami.

Antara team famous dari Florida is..kalau dalam National Football League dorang Miami Dolphin dan kalau kalau dalam basketball ialah Orlando magic.
Florida ni adalah sebahagian dari 50 negeri dalam United States of America.

Memang tempat dia cantik sebab penuh dengan pantai so kalau korang tengok dalam CSI tu memang scenery penuh dengan rumah tepi pantai.
Jay tak berkesempatan pegi sana lagi so Jay tak bole nak elaborate banyak sangat..kalau pasal Europe maybe Jay bole cite lagi.
So ini la secera ringkasnya ape yang berlaku dalam sejarah pada tarikh April 02nd bagi column Sejarah Dunia..sebenarnya banyak lagi kejadian berlaku pada April 02nd tapi Jay pilih yang ini sebab Jay rasa menarik okay guys.

Florida United States of America.
Okay la..

So ini je Jay dapat review kan sebab takut nanti you all bosan Jay bebel panjang-panjang..huhu..and Jay harap korang semua mendapat info bile baca fakta Sejarah Dunia  ni okay guys.

Kalau ada sebarang pertanyaan or comment or nak berkongsi bole la email kat Jay di adress di bawah.

ceo@poise.my




or bole komenkan kan ruang khas kat bawah review ni or you all bole sms kat Jay at 012-646 6635
 
Kite Layannnzzz..- Jay the Editor


..

lepak.com.my

About lepak.com.my

lepak.com.my ini diwujudkan bagi berkongsi info, petua, resepi,tempat menarik yang kami lawati dan lain-lain dengan anda. Di lepak kami sangat mengalu-alukan sebarang pandangan dan berkongsi apa jua isu bersama anda semua

Subscribe to this Blog via Email :