Selasa, 5 April 2011

Sejarah Dunia 03 April : Penjenayah Jesse James kene bunuh.


Afternoon lepak..

Jay takde mukaddimah untuk hari ni punye sebab kepala tengah panas kat luar tu..huhu..36 darjah Celsius ha..memain kau.

Kepada orang Malaysia especially mesti pernah tengok cite P.Ramlee kan..kerat jari Jay la kalau tak pernah..cite yang tak lekang dek panas dan tak lapuk dek hujan tu.

Dalam cite labu labi Ramlee pernah sebut nama adik Jesse James..tapi korang tau ke sape Jesse James ni?

Mesti tak tau kan..ok la Jay akan cite pasal mamat ni sebab column Sejarah Dunia untuk tarikh April 03rd ni ade kaitan dengan dia.

Okay la.

Untuk column Sejarah Dunia pagi ini..Hari ini dalam sejarah April 03rd, 1882, Outlaw Amerika Jesse James kene bunuh.

Jesse Woodson James ni dikenali dengan nama manja Jesse James.

Profession keje dia memang banyak..lagi banyak dari pegawai kerajaan kite..dia ni seorang perompak bank cum perompak keretapi cum ketua kumpulan perompak cum pembunuh dan cum American outlaw yang berasal dari negeri Missouri..nah..ambik kau..kalau dia keje zaman sekarang ni rasanya gaji dah macam pilot MAS dah kot..huhu.

Mamat ni jugak adalah antara yang famous dalam geng James-Younger Gang..kirekan macam kumpulan kongsi skarang ni la cume pakai kuda instead of pakai keta mewah.

Masa mamat ni hidup dulu memang dia dah jadi legend dah dengan keje-keje jahat dia so bile dia mati kene bunuh nama dia naik lagi la..macam celebriti kat luar sana la..lepas mati lagi naik saham dia contoh macam Kurt Cobain Nirvana..Michael Jackson dan ODB Wu-Tang Clan.

Lepas perang saudara yang berlaku kat US dorang sambung balik keje-keje gile tu dan cite dari mulut ke mulut orang sana cakap group dorang ni macam Robin Hood..kirekan samun dari yang kaya bagi kat miskin tapi memang takde bukti pun dorang buat macam tu..tu semua nak cover up aje..sebab kalau ikut zaman Robin dulu depan tak bunuh orang..so cendiakawan pun tak menemui ape-ape bukti yang dorang buat macam tu.

Gang adik beradik James ni dulu aktif zaman-zaman koboi la dari tahun 1866 sampai la tahun 1876 dan antara dalam tahun-tahun ni jugak la dorang ade cube nak buat operasi merompak Bank di Northfield, Minnesota..tapi gagal dan masa dalam operasi ni juga la dorang dah kene loceng.

Ada la bebudak dia kene tangkap dan ade yang kene bunuh.

Tapi still tak serik lagi dorang recruit pulak budak baru untuk gang 606 dorang..huhu..geng 606 ni P.Ramlee punye..pinjam kejap ekk..

So..dorang masih meneruskan kegiatan gile babsss dorang walaupun dah kene tekanan dari pihak berkuasa sampai la..jeng jeng jeng.

Sampai la Jesse James di tembak mati oleh budak hometown dia sendiri iaitu Robert Ford yang berlainan gang sebab dia nak dapatkan duit state reward dari kepala James.

Kalau Jay nak cite sejarah asal-usul dan detail James ni memang cramp jari kot so Jay just ringkas kan sejarah yang berlaku okay guys..jangan marah ha..

So ini la secera ringkasnya ape yang berlaku dalam sejarah pada tarikh April 03rd bagi column Sejarah Dunia..sebenarnya banyak lagi kejadian berlaku pada April 03rd tapi Jay pilih yang ini sebab Jay rasa menarik okay guys.

Jesse James, American Outlaw.
Okay la..

So ini je Jay dapat review kan sebab takut nanti you all bosan Jay bebel panjang-panjang..huhu..and Jay harap korang semua mendapat info bile baca fakta Sejarah Dunia  ni okay guys.

Kalau ada sebarang pertanyaan or comment or nak berkongsi bole la email kat Jay di adress di bawah.

ceo@poise.my




or bole komenkan kan ruang khas kat bawah review ni or you all bole sms kat Jay at 012-646 6635
 
Kite Layannnzzz..- Jay the Editor


..

lepak.com.my

About lepak.com.my

lepak.com.my ini diwujudkan bagi berkongsi info, petua, resepi,tempat menarik yang kami lawati dan lain-lain dengan anda. Di lepak kami sangat mengalu-alukan sebarang pandangan dan berkongsi apa jua isu bersama anda semua

Subscribe to this Blog via Email :