Rabu, 25 Mei 2011

Tutorial : Letak Sitemap dalam blog


Sitemap ialah bagi memudahkan pelawat blog korang untuk melihat kesemua entry dalam blog korang tak kiralah entry yang lama atau yang baru. Sitemap juga menjadikan blog kita menjadi lebih mesra pengguna.  Konsep dia lebih kurang sama dengan blog archive yang biasa kita letak di sidebar blog. 

Ada sesetengah blogger suka letak blog archive tapi apa salahnya kalau kita mencuba satu lagi alternatif iaitu sitemap. Lagipun sitemap ni nampak profesional sikit. Kalau kita tengok dalam kebanyakan website agensi kerajaan pon ada sitemap ni.

Okaylah....tutorial kali ni saya nak share dengan korang macammana nak letak sitemap ni dalam blog korang. Tak susah...senang jer...just ikut jer step yang saya sediakan.

1. Dari dashboard > posting > edit pages > new page

2. Pastikan pilih Edit HTML 



3. Masukkan kod berikut di ruangan Edit HTML

  
<script style="" src="http://burukutukpercobaan.googlecode.com/files/kodesitemap.js"></script><br /><script src="http://www.easy-xs.com/feeds/posts/default?max-results=9999&alt=json-in-script&callback=loadtoc"></script>


4.  Save dan preview.

lepak.com.my

About lepak.com.my

lepak.com.my ini diwujudkan bagi berkongsi info, petua, resepi,tempat menarik yang kami lawati dan lain-lain dengan anda. Di lepak kami sangat mengalu-alukan sebarang pandangan dan berkongsi apa jua isu bersama anda semua

Subscribe to this Blog via Email :