Selasa, 22 November 2011

Tutorial : Cara tukar warna untuk link

Link memang dah biasa kita lihat di laman-laman blog bagi link kan ke blog lain atau artikel lain di dalam blog. Bagi yang menggunakan template yang diambil dari blog yang menyediakan template blog ni, kadang-kadang warna untuk  link  ni tak mengikut selera kita. Betul tak? Macam saya sendiri, bila saya tukar template baru, saya perasan yang  link saya tak sesuai dengan pemandanngan mata saya...eheheh....

So, bagi sesiapa yang nak tukar warna  link  tu, jangan risau....korang boleh tukar warna tu dengan edit code HTML.......Berikut adalah cara untuk korang tukarkan warna link:

1. Pergi ke Design>Edit HTML>Expand Widget Templates
2. Tekan Ctlr+F dan cari code berikut

 a:link,a:visited{color:#29919F;text-decoration:none;outline:none;}
 a:hover{color:#206B75;text-decoration:none;outline:none;}
 a img{border-width:0}

3. Tukarkan perkataan berwarna merah berikut mengikut kesukaan korang
    a:visited  ~ Tukar warna  text link
    a:hover  ~ Tukar warna  text link sekiranya mouse dilalukan

4. Save Templates dan preview.

5. Kalau nak cari kod warna boleh ambil di HTML Color Codes.

 

lepak.com.my

About lepak.com.my

lepak.com.my ini diwujudkan bagi berkongsi info, petua, resepi,tempat menarik yang kami lawati dan lain-lain dengan anda. Di lepak kami sangat mengalu-alukan sebarang pandangan dan berkongsi apa jua isu bersama anda semua

Subscribe to this Blog via Email :