Sabtu, 12 Mei 2012

Home » » Tips menjadi pemimpin yang baik dan cemerlang

Tips menjadi pemimpin yang baik dan cemerlang


Dalam sesebuah organisasi PENGURUSAN adalah penting.Tanpa pengurusan yang baik maka jatuhlah sesebuah organisasi itu. Pengurusan yang baik amat bergantung kepada pemimpin yang baik. Kalau pemimpin itu  berjaya memainkan peranan yg baik maka baiklah hasilnya. Tetapi macammana nak jadi seorang pemimpin yang baik dan cemerlang bagi memastikan sesuatu organisasi itu berjaya?...Nak jadi seorang pemimpin ni bukannya senang..bukannya sesenang dengan hanya memberi arahan...arah itu arah ini..Memanglah namanya PENGARAH...tetapi bukan setakat ilmu mengarah sahaja tetapi cara kita mengurus staf bawahan kita dan kerja yang dipertanggungjawabkan. Nilai moral pemimpin juga diambil kira.

Berikut adalah antara tips untuk menjadi pemimpin yang baik dan cemerlang (mengingatkan diri saya juga):

1. Seorang pemimpin itu haruslah bijak memimpin staf bawahannya dan bijak serta kreatif dalam pengurusan di dalam pejabat. Jawatan dan tanggungjawab yang diberikan bukan untuk suka-suka tapi adalah tugas yang perlu bagi seorang pemimpin itu tunaikan.

2. Sentiasalah mendengar rintihan dan masalah kakitangan bawahan dan sentiasa mendengar di kedua-dua belah pihak. Bukannya mendengar tentang keburukan kakitangan tersebut dengan hanya sebelah pihak. Adalah lebih bagus seorang pemimpin itu bertindak adil dan mendengar di kedua-dua belah pihak supaya kita dapat menilai mana yang baik dan mana yang buruk. Kadang2 orang yang menyampaikan buruk orang lain pada pemimpin ni cuma nak mengampu sahaja....so....hati2lah wahai pemimpin semua...jangan suka sangat dengan orang yang suka mengampu ni.....

3. Sentiasa mendengar idea orang bawahan. Kadang-kadang idea mereka adalah lebih bernas kerana mereka yang melaksanakan tugas yang kita amanahkan dan mereka lebih tahu mana yang baik dan tidak. Jangan sesekali menyekat idea yang diberikan orang bawahan dan cubalah untuk menghargainya. Buangkan ego dalam diri dengna menerimanya dengan hati terbuka. Bila seseorang menyekat idea yang diberikan oleh orang bawahan dan seoalah-olah hanya idea pemimpin itu yang lebih baik dari segalanya, akan membuatkan kakitangan itu malas untuk memberikan buah fikiran. Tak salah terima idea orang bawahan dan akan membuatkan mereka rasa lebih dihargai.

4. Menghargai segala kerja dan usaha yang diberikan oleh kakitangan bawahan. Tak perlu dengan hadiah bergunung-gunung..tak perlu anugerah yang gilang gemilang. Jika seorang pemimpin itu memberi penghargaan yang kecil sekalipun sudah membuatkan kakitangan  bawahan rasa dihargai....hanya dengan sekadar ucapan TAHNIAH pun kadang kala membuatkan mereka dihargai....dengan itu secara tidak langsung akan membuatkan mereka lebih bersemangat untuk bekerja kerana dihargai. Sikap pemimpin yang suka memperlekehkan staff adalah satu contoh yang tidak baik. ( Biasanya yang suka mengampu lebih banyak mendapat pujian daripada staff yang bukan favourite....itulah adat dunia....so elakkan daripada menjadi seorang pemimpin yang begini).

5. Tunjukkan nilai2 moral yang tinggi dalam diri pemimpin. Sebagai contoh, sekiranya pemimpin itu suka menengking, memaki hamun dan sebagainya,adakah mereka akan lebih dihormati. Hasil pengamatan saya, peminpin yang tinggi nilai moralnya lebih disenangi oleh kakitangan bawahan. Walaupun tegas tetapi masih ada rasa hormat dikalangan staff.

6. Sentiasa turun padang dan memantau kerja yang dilakukan oleh kakitangan bawahan.

7. Bertanggungjawab sepenuhnya dan bukannya melarikan diri daripada masalah. Berani membuat keputusan dan bukannya menyerahkan keputusan bulat-bulat kepada kakitangan bawahan. Sekiranya kakitangan bawahan mempunyai masalah, berusahalah utnuk membantu bukannya menambahkan lagi masalah. Sentiasa memberi semangat bukannya menjatuhkan semangat.

8. Sebagai seorang pemimpin, haruslah mewujudkan persekitaran kerja yang selesa, harmoni dan muafakat. Persekitaran kerja yang baik mempengaruhi produktiviti kerja. Sebagai seorang pekerja, saya juga sukakan persekitaran yang baik dan harmoni dan dapat mengurangakn stress. Kalau pemimpin sendiri mewujudkan persekitaran yang tidak baik, staf akan sentiasa merasakan kerja adalah satu stress. Kalau dah stress, produktiviti akan menurun.




Sila copy artikel ini, untuk mendapat backlink ke blog ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best WordPress Themes