Selasa, 25 Ogos 2015

Mana satu pilihan anda?

Sekiranya anda mengalami situasi berikut, mana satu pilihan anda?

Bagi pembayaran kos rawatan dalam anggaran RM10,000, kita boleh memilih salah satu pilihan berikut:


KAD KREDIT
Guna dan bayar tiap-tiap bulan. Jangan lewat bayar dan ikut jadual pembayaran yang dah ditetapkan. Tapi tetap kena bayar bulan-bulan bukan? Berapa? Bergantung berapa nilai hutang kita tu. Kalau banyak hutang, banyak la kena bayar tiap-tiap bulan. Simple.

KAD DEBIT
Keluarkan cash yang ada dan bayar. Tapi itu still duit yang kita kumpul sebelum ni. Duit tu tetap akan menyusut.

DUIT SIMPANAN
Kita menyimpan tiap-tiap bulan. Tiba2 kita sakit dan dimasukkan ke hospital. Tak pernah ada kad perubatan. Pilihan yang ada, keluarkan duit simpanan, padahal duit itu untuk perkara lain seperti persediaan untuk anak sekolah dan persaraan. Sakit tetap sakit dan perlu dapatkan rawatan. Yang pasti kita akan gunakan duit itu. Kalaulah simpanan yang ada masa itu adalah RM12,000. Nak bayar bil RM10,000. Berapa baki yang tinggal? Fikirkan.

KAD PERUBATAN
Caruman tak sampai setahun, dah boleh guna kad perubatan. Bulan-bulan bayar. Kad akan aktif selama 120 hari bersamaan 4 bulan. Maknanya kalau simpan RM200 sebulan, dalam 4 bulan tu baru RM800 tapi dah boleh bayar bil hospital. Dapat duit poket lagi (sila rujuk HealthEnrich Select untuk seisi keluargaHealthEnrich Advanced dan HealthEnrich Premier pilihan terbaik). Duit simpanan pun tak digunakan. Selamat.

Kalau nak lebih selesa, boleh pilih pelan yang tinggi sikit bajet. So, pilihan di tangan anda. Mungkin sekarang tak nampak, tapi bila dah kena baru teringat alangkah baiknya kalau ambil insuran awal2 kan.Tapi masa tu dah tak guna dah. So fikir-fikirkan. Kalau tak nak pikir kita, kita masih ada anak-anak, isteri, suami dan keluarga lain.


Kawan anda semasa anda memerlukannya
Your friend when you most need

Anna   012-6888 266
Nizam 012-7787 785
http://prubsntakafulsuzy.blogspot.com


lepak.com.my

About lepak.com.my

lepak.com.my ini diwujudkan bagi berkongsi info, petua, resepi,tempat menarik yang kami lawati dan lain-lain dengan anda. Di lepak kami sangat mengalu-alukan sebarang pandangan dan berkongsi apa jua isu bersama anda semua

Subscribe to this Blog via Email :