Sabtu, 21 November 2015

Sejarah Dunia 21 November : Kemangkatan Yang Dipertuan Agong ke-11 (Sultan Selangor Darul Ehsan).

Yang di-Pertuan Agong ke-11 Al-Marhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Al-Haj Ibni Al-Marhum Sultan Hisamuddin Alam Shah Al-Haj



Wassuppp Wassup Uoollss Geng Lepak....

Ape kabar korang semua...?? Hopefully best weekend ni dan kepada yang dah start cuti sekolah PakNgah nak wish Selamat Bercuti.

Bagi slot Sejarah Dunia kali ni PakNgah nak cite pasal Agong kite yang ke 11 dan siapa dia??..Hari ini dalam Sejarah 21 November 2001 Kemangkatan Yang di-Pertuan Agong ke-11, Al-Marhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Al-Haj Ibni Al-Marhum Sultan Hisamuddin Alam Shah Al-Haj

Baginda dilahirkan di Istana Bandar Temasya, Kuala Langat pada 8 March 1926 dan merupakan anak sulung kepada Sultan Hisamuddin Alam Shah Al-Haj Ibni Almarhum Sultan Alaeddin Sulaiman Shah.

Baginda menerima awal di Sekolah Melayu Pengkalan Batu, Klang pada tahun 1934 dari Darjah 1 hingga Darjah 6 dan pada tahun 1936 Baginda melanjutkan pelajaran di Maktab Melayu Kuala Kangsar, Perak hingga Disember 1941 apabila meletusnya Perang Dunia kedua.

Kemudian dari tahun 1947 hingga 1949 Baginda melanjutkan pelajaran di Universiti of London, School of Oriental and African Studies.

Sekembalinya Baginda ke tanah air Baginda berkhidmat di Jabatan Perkhidmatan Awam sebagai Pegawai Pelatih Jabatan Ukur Negeri Selangor dan kemudiannya dilantik sebagai Nazir Sekolah selama 8 bulan.

Baginda menyertai Askar Melayu pada tahun 1952 di Port Dickson pada selama 6 bulan dan ditauliahkan Queen Commision dengan pangkat Kapten dan kemudian Mejar.

Dilantik sebagai Tengku Laksmana Selangor pada 1 Ogos 1946 dan sebagai Raja Muda Selangir pada 13 Mei 1950.

Baginda ditabal sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-11 pada 23 September 1999 dan Baginda mengisytiharkan Tengku Idris Shah sebagai Pemangku Raja Selangor.

Baginda mangkat pada 21 November 2001 (Bersamaan 5 Ramadhan 1422) pada 11.57 pagi di Pusat Perubatan Gleneagles Intan, Jalan Ampang pada usia 75 tahun berikutan masalah Jantung. Baginda terpaksa menggunakan alat bantuan pernafasan dan mesin dialisis.

Kemangkatan Baginda diumumkan oleh Perdana Menteri, Dato' Seri Dr. Mahathir Mohamad

Jenazah Almarhum dimakamkan di Makan Diraja Klang pada 22 November 2001 bersebelahan makam ayahandanya.

Turut hadir memberikan penghormatan terakhir ialah Timbalan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Mizan Zainal Abidin dan Permaisuri Tuanku Nur Zahirah, Sultan Kedah Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah, Sultan Kelantan sultan Ismail Petra, Sultan Perak Sultan Azlan Shah, Sultan Brunei Sultan Hassanal Bolkiah, Presiden Indonesia Megawati Sukarnoputri, Presiden Singapura S.R. Nathan dan Timbalan Perdana Menteri Thailand Dr. Supachai Panitchpakdi.

So okay la..

Hope uolllsss enjoy reading sejarah ni..

Ini la secara ringkasnya ape yang berlaku dalam sejarah pada tarikh 21 November bagi slot Sejarah Dunia..sebenarnya banyak lagi kejadian berlaku pada 21 November tapi PakNgah pilih yang ini sebab rasa menarik..

Jika ada sebarang pertanyaan atau komen atau sekadar nak berkongsi bole la email kami di lepak melalui address di bawah :




lepak.com.my

About lepak.com.my

lepak.com.my ini diwujudkan bagi berkongsi info, petua, resepi,tempat menarik yang kami lawati dan lain-lain dengan anda. Di lepak kami sangat mengalu-alukan sebarang pandangan dan berkongsi apa jua isu bersama anda semua

Subscribe to this Blog via Email :